Als u meer over mij of mijn werk wilt weten, kunt u contact opnemen via:

kunst@moniekklappers.nl

Mijn werk op Kunstinzicht:

kunstinzicht.nl

Over mij

In het Gelderse Duiven ben ik geboren [1958] en opgegroeid in een groot artistiek ondernemersgezin. Samen met vader, broers en zussen werd er aan de eettafel vaak en veel getekend. Dit staat aan de basis voor mijn liefde van de beeldende kunst in het algemeen, maar in het bijzonder de teken- en schilderkunst. Met tussendoor een uitstap naar modevormgeving.

In mijn middelbareschooltijd besteedde ik de vrije uren om mezelf in het tekenen en schilderen te ontwikkelen. Eenmaal student Geestelijke Gezondheidzorg besloot ik er serieus werk van te maken en ging ik lessen volgen aan de Vrije Academie in Zevenaar. Eén van de leraren, Hetty van de Zande, heeft de kunst van het kijken geprikkeld waardoor ik me heb kunnen ontwikkeld tot een fijnschilder die gedetailleerd werkt. In die tijd bracht ik frequent bezoeken aan musea, vooral het Museum Arnhem waar ik werd gefascineerd door de school van Carel Willink, Pijke Koch en Charlie Toorop. Ik heb een geheel eigen beeldtaal ontwikkeld en daarin is de invloed van het magisch of fantastisch realisme nog steeds te herkennen.

Ik ben gevoelig voor beelden; ik denk en communiceer in beelden. In mijn onderbewuste sla ik kennelijk de beelden op die om wat voor een reden dan ook indruk op me maken. Het kan van alles zijn dat me raakt, kleuren, vormen, voorwerpen, mensen, omgeving, noem maar op en dit is het prille begin van een werk. Op een onverwacht moment komen de beelden bovendrijven. Dan moet ik er op dat moment meteen wat mee doen en zo worden ze omgevormd tot een ontwerp, schetstekeningen.

De onderwerpen van mijn werken zou je in een aantal categorieën kunnen indelen. Zo kunnen onderwerpen een moment in mijn leven markeren. In deze persoonlijke schilderijen zit veel symboliek.

Ook maak ik werk omdat de techniek die het tot stand moet brengen interessant is en ik mij die meester wil maken. Ik kan gebiologeerd raken door bepaalde details, zoals spiegeling in een ruit, het weergeven van een drinkglas, de veren of vacht van een dier en wil deze zo herkenbaar mogelijk weergeven. Het geeft me een enorme drive om dit gevecht aan te gaan.

Ook portretten zijn een onderdeel van mijn werk. Er moet me iets aanspreken in de persoon, het gezicht, dit is een gevoel wat ik meestal niet kan omschrijven, maar het geeft het beste resultaat voor het tekenen en of schilderen hiervan.

De beelden en daardoor de inspiratie voor de onderwerpen blijven zich aandienen.

Het verder ontwikkelen van de techniek van het werken met olieverf is iets waar ik nooit klaar mee ben.

KERAMIEK

Enkele jaren geleden bij een bezoek aan het Bonnefanten Museum in Maastricht werd ik als het ware betoverd door de keramische kunstwerken. Ter plekke zag ik een verruiming van de mogelijkheden om me in 3D beeldend te uiten, dit naast mijn schilderijen. Schilderijen moeten het vooral van suggestie en illusie hebben; daarentegen is het met keramisch werk meer what you see is what you get. Ik ben me na dit bezoek bezig gaan houden met het fascinerende materiaal dat klei heet.

Om de techniek te leren heb ik lessen gevolgd bij Carien van Dongen en Margit Lukkezen. Hun enthousiasme werkte erg stimulerend en met deze kennis kon ik verder met het verkennen van klei en glazuur.

Klei is vooral met zijn fysieke verwerkingstechnieken een sensueel materiaal en het geeft ontspanning. Het werkt voor mij als een incubator voor ideeën. Dit materiaal biedt oneindig veel mogelijkheden en dat is steeds opnieuw weer een spannend avontuur. Onderzoeken en uitproberen daagt steeds uit om over een nieuwe grens te gaan. Mijn keramische werken hebben net als bij de schilderijen een eigen beeldtaal en hebben verwantschap met het magisch realisme.